תקנות התכנון והבניה הנגישות לנכים

בעולם השואף לשוויון והכלה, לא ניתן להתעלם מהזכות לנגישות לכל אדם. המסע לעבר נגישות מלאה עבר כברת דרך וכיום ישנם תקנות ותקנים שמבטיחים שהמרחבים הפיזיים מתאימים לאנשים עם המתמודדים עם מוגבלויות. בכתבה זו נתעמק בנושא הנגישות בתכנון ובבנייה, נדגיש את משמעות התקנות בתחום ונציע תובנות לגבי יישומן המעשי גם במבנים ישנים. בסופו של דבר נגישות היא הזכות של כל אדם להיות במרחב כמו כל אדם אחר שאינו מתמודד עם מוגבלות מכל סוג וכיום הדבר גם מעוגן בחוק.

צילום: FREEPIK

הגדרת נגישות וחשיבותה

נגישות, במהותה, מתייחסת לתכנון ובניה של חללים שיכולים לשמש בנוחות ובבטחה את כל האנשים, ללא קשר ליכולות הפיזיות או הקוגניטיביות שלהם. הדבר כולל לא רק את ההיבטים הפיזיים של המרחב, אלא גם את הממדים התקשורתיים והחווייתיים שלו. הבטחת נגישות אינה רק ציות לחוקים, מדובר בטיפוח חברה שבה כולם יכולים להשתתף באופן מלא ולתרום.

עבור אנשים עם מוגבלות, נגישות היא לא רק נוחות – היא שער לעצמאות ולהעצמה. נגישות פיזית, הכוללת רמפות, פתחים רחבים וחדרי רחצה נגישים, מאפשרת לאנשים עם מוגבלות בניידות לנווט במרחבים ללא מחסומים. נגישות תקשורתית כוללת תכונות כמו פרשנות לשפת הסימנים וטכנולוגיה נגישה, המאפשרת לאנשים עם ליקויי שמיעה או דיבור לתקשר ביעילות בכל מקום ובוודאי במקומות ציבוריים.

יתרונות הנגישות מגוונים, כאשר חללים מתוכננים מתוך מחשבה על הכלה, אנשים בעלי מוגבלויות יכולים להשתלב בחברה. הכישרונות, הכישורים ונקודות המבט שלהם מהווים תרומות חשובות למקומות עבודה, לקהילות ולנופי התרבות. יתר על כן, נגישות מועילה לכולם – להורים עם עגלות, לאזרחים ותיקים ואנשים שנפגעו זמנית, כולם נהנים מחללים המיועדים להתאים למגוון רחב של צרכים.

תקנות נגישות לנכים

בישראל, החתירה לנגישות מעוגנת בחוק הנגישות, הקובע קווים מנחים להבטחת נגישות שווה למרחבים והשירותים הציבוריים. הדבר כולל נגישות פיזית, תקשורתית וחווייתית. החוק מדגיש את החשיבות של אספקת כניסות, שבילים ומתקני נגישות למבנים ציבוריים ופרטיים כאחד.

לתקנות הבנייה תפקיד מרכזי בהפיכת הנגישות ממושג למציאות. תקנות אלו קובעות דרישות לתכנון והקמת מבנים, תוך הקפדה על שיקולי נגישות אינטגרליים מלכתחילה. מהצבת רמפות ומעליות ועד לממדים של מסדרונות ופתחים, תקנות אלו נועדו ליצור סביבות המעצימות אנשים מכל היכולות.

נגישות בפועל

תכנון נגיש מהווה אבן יסוד בהבטחת נגישות בפרויקטים בתחום הבניה. בתחילת שלב התכנון, על אדריכלים ומעצבים לקחת בחשבון את הצרכים של אנשים עם מוגבלות. הדבר כרוך בבחינת המיקום של רמפות, מעליות ושירותים נגישים.

עיצוב פנים הוא היבט חיוני נוסף של נגישות. פתרונות עיצוב פשוטים כמו בחירה במשטחים שאינם בוהקים, שילוב צבעים מנוגדים לנראות טובה יותר ואופטימיזציה של תאורה יכולים לשפר משמעותית את השימושיות בחלל. כמו כן, יש לבחור רהיטים ואביזרים מתוך מחשבה על נגישות, תוך הקפדה על כך שהם אינם חוסמים את התנועה ושהם ניתנים לשימוש לכולם.

נגישות לנכים במבנים קיימים

התאמת מבנים ישנים כדי לעמוד בדרישות הנגישות מציבה אתגרים ייחודיים. אילוצים היסטוריים ומבניים עשויים להגביל את השינויים שניתן לבצע. עם זאת, עדיין ניתן ליישם פתרונות יצירתיים. התקנת מעלון לנכים היא דוגמה מצוינת. בעוד שהרכבת מעלית בבניין קיים יכולה להיות מורכבת, התקנת מעלון חיצוני יכולה להוות פתרון מצוין, כך גם בכל הנוגע לבניית רמפות במבנים קיימים, יצירת שירותים נגישים ועוד.