סרוקוול מה זה

סרוקוול, באנגלית Seroquel, הוא השם המסחרי של תכשיר מקבוצת התרופות האטיפיות, התרופה המסחרית נקראת קווטיאפין. התרופה מאושרת לשימוש לצורך טיפול לאנשים המאובחנים עם סכיזופרניה, הן במצבים כרוניים והן במצבים אקוטיים.  

התרופה משמשת לטיפול יעיל ואפקטיבי במיוחד במצבים הבאים: סכיזופרניה, התקפי מאניה ודיכאון (התקפים הקשורים לתופעות כמו הפרעה דו קוטבית ודיכאון). ניתן לרכוש את התרופה באמצעות מרשם מפסיכיאטר, התרופה נמכרת ברשתות הפארם ובתי המרקחת בטבליות של 25 מ"ג, 100 מ"ג או 200 מ"ג. בדרך כלל מתחילים טיפול במינון של 25 מ"ג, פעמיים ביום, ובהתאם לצורך מעלים את המינון של התרופה. המינון משתנה בהתאם לתגובה לטיפול התרופתי ובהתאם למצב הקליני של המטופל, במצבים החמורים נוטלים מינון יומי בטווח של 800-300 מ"ג, בשתיים עד שלוש מנות יומיות.

מטרות התרופה

Seroquel היא תרופה אנטי פסיכוטית מוכרת הידועה גם בשם המסחרי שלה קווטיאפין, היא מופיעה בשוק בשמות נוספים כמו סרוקוול XR, קווטיאפין טבע, קווטיאפין אינבומד ועוד. ראוי לציין כי התרופה נמצאת בסל התרופות והיא מאושרת על ידי משרד הבריאות וארגונים נוספים.

מטרות התרופה על פי היצרנים ומשרד הבריאות הן טיפול בסכיזופרניה, בהתקפי מאניה ובהתקפים דיכאוניים הקשורים להפרעה דו קוטבית. בנוסף, התרופה יכולה להועיל למטופלים המאובחנים עם הפרעות שינה, הפרעות חרדה וכיוצא בזה, במצבים אלו המינון התרופתי נמוך יותר. התרופה משפיעה באופן מהיר ומדויק, זהו היתרון המרכזי שלה, ובנוסף נטילת התרופה כמעט ואינה גורמת להשפעות לא רצוניות ולתופעות לוואי חמורות.

כדאי לדעת כי התרופה מומלצת על ידי פסיכיאטרים מומחים ומנוסים רבים, ובשונה מתרופות אנטי פסיכוטיות מהדור הקודם, תכשיר Seroquel לא גורם לתופעות לוואי הקשורות לתנועה לא רצונית, לקישיון איברים, לפגיעה מוטורית ולתופעות לוואי כמו רעד בגפיים (ידיים ורגלים). התרופה יעילה מאוד למטופלים הסובלים מסכיזופרניה, היא מפחיתה סימפטומים מוכרים כמו מחשבות שווא והלוצינציות.

התופעות שהתרופה מטפלת בהן

כאמור, סרוקוול היא תרופה אנטי פסיכוטית יעילה ואיכותית. התרופה מיועדת למצבים הבאים:

  • סכיזופרניה.
  • הפרעה דו קוטבית (הפרעה בי פולרית, מאניה דפרסיה).
  • מצבי מאניה ומצבי דיכאון הקשורים להפרעה דו קוטבי.
  • טיפול משלים לטיפול תרופתי באמצעות תכשירים נוגדי דיכאון מז'ורי.
  • טיפול במצבי אי שקט בזמן פסיכוזה.
  • טיפול יעיל לסובלים מהפרעות שינה הזקוקים לתרופת הרגעה.
  • טיפול בהפרעות חרדה.
  • טיפול בפסיכוזה אצל אנשים הסובלים גם מפרקינסון.

התרופה לא מיועדת למטופלים מתחת לגיל 18, ויש להימנע מצריכת אלכוהול, מהנקה ומנהיגה (אפשר לנהוג בזמן הטיפול לאחר שלומדים כיצד היא משפיעה על הגוף וההתנהגות) בזמן הטיפול בתרופה. אין להשתמש בתרופה בתקופת ההריון.

צילום: PIXABAY

איך ניתן להשיג את התרופה היעילה?

הטיפול בסרוקוול מוכר בסל התרופות ובסל הבריאות הממלכתי, התרופה נוגדת הפסיכוזה משווקת בישראל כתכשיר הכולל טבליות בשחרור רגיל או טבליות עם שחרור מושהה. הרופא המטפל קובע את המינון וסוג הטבליות המתאים ביותר למטופל.

כדי להשתמש בתרופה נוגדת הפסיכוזה יש לעבור אבחון מקצועי על ידי פסיכיאטר, ואת המרשם יכול להוציא רופא פסיכיאטר או הפסיכולוג המטפל, ובמקרים מסוים גם רופא משפחה או רופא מומחה יכול להכין מרשם. לתרופה יש לא מעט תופעות לוואי נפוצות כמו עלייה במשקל, כאבי ראש, ישנוניות ועוד.

מומלץ לקבל מרשם לתרופה רק על ידי רופא פסיכיאטר מאחר ויש להתאים את סוג הטבליות ומינן התרופה למצבו של המטופל. לתרופה יש לא מעט תופעות לוואי, לכן חשוב לקבל הסברים מפורטים כיצד לקחת את התרופה ומה לעשות אם סובלים מתסמין מוכר כזה או אחר.

למידע נוסף בנושא תרופת סרוקוול כולל מטרות, תופעות לוואי ומינון מומלץ – לחץ על הקישור.