מרחב מוגן דירתי

המציאות הביטחונית בישראל יודעת עליות ומורדות לאורך השנים בדגש על דרום וצפון הארץ. כמות לא נתפסת של ישובים, קיבוצים וערים נמצאים תחת איום רקטי מצד ארגוני הטרור בלבנון וברצועת עזה. זוהי הסיבה שבגינה כולם צריכים להיות ערוכים לכל תרחיש, אפילו אם הוא נשמע לא מציאותי. בהתאם לחוק בניית ממד שנכנס לתוקפו בשנת 1992 בכל דירה חייב להיות מרחב מוגן דירתי. יש כאלה שאינם יודעים מהו אותו מרחב מוגן, מהם היתרונות שלו וכיצד מוודאים את תקינותו. במאמר הבא תקבלו את כל התשובות לכל השאלות שמעסיקות אתכם בהקשר הזה.

צילום: freepik

מהו מרחב מוגן דירתי?

עד לשנת 1992 היה נהוג להקים מרחב מוגן אחיד בתחתית הבניין המיועד לכלל דיירי הבניין. כלומר במקרה של הידרדרות ביטחונית, הדיירים היו נאלצים לרדת למטה ולשהות יחד באותו מרחב מוגן. כתוצאה מחוק בניית ממד הוחלט כי מרחב מוגן מהסוג הזה אינו מספק את הסחורה הרצויה הלכה למעשה. לכן הוחלט להקים מרחב מוגן דירתי, כלומר חדר מוגן בתוך הדירה עצמה. אחד מהחדרים בתוך הדירה יהיה חדר שמספק הגנה מפני ירי טילים או כל איום אחר שעשוי להופיע.

מהם היתרונות של חדר ממד?

  1. מרחב מוגן דירתי מעניק הגנה מקסימלית לדיירים מפני כל סכנה ביטחונית שעשויה להופיע. ההגנה של המרחב המוגן הדירתי זהה להגנה של מרחב מוגן המיועד לבניין כולו. מה שאומר שאינכם מתפשרים בהקשר הזה, חשוב שתכירו את המציאות בדיוק כפי שהיא.
  2. בימים כתיקונם המרחב המוגן משמש כחדר נוסף עבור דיירי הבית, אין שום הבדל בינו לבין שאר החדרים. רק בשעה בה המציאות הביטחונית מתדרדרת משתמשים במרחב המוגן להגנה. כפי שכולנו יודעים תמיד המציאות הביטחונית מתוחה, אך לא תמיד חובה להימצא סמוך למרחבים מוגנים.
  3. ההגעה למרחב מוגן דירתי הינה קצרה מאוד בהשוואה להגעה למרחב מוגן המיועד לכלל דיירי הבניין. מכיוון שמדובר על חדר בתוך הבית ההגעה אליו אורכת מספר שניות. זמני ההתגוננות מפני ירי טילים אינם גבוהים, לכן חשוב שהמרחב המוגן יהיה קרוב ככל האפשר.
  4. ישנם דיירים בבניין שאינם מסכימים לרדת למרחב המוגן הייעודי לכלל הדיירים משלל סיבות. ברגע שמדובר על מרחב מוגן רק לבני המשפחה, תחושת המבוכה לא קיימת. ניתן יהיה להתגונן בכל זמן, בלי שיהיו תירוצים שעלולים לסכן אתכם או את שאר בני המשפחה.

האם ניתן להקים מרחב מוגן דירתי?

בבניינים שנבנו לפני שנת 1992 לא תמצאו מרחבים מוגנים דירתיים, רק מרחבים מוגנים המיועדים לכלל דיירי הבניין. כיום בשלב המציאות הביטחונית המעורערת ניתן להקים מרחבים מוגנים דירתיים גם בבניינים ישנים. נדרשת הסכמה של מרבית דיירי הבניין על מנת להוציא את התוכנית לפועל במסגרת שדרוג הבניין. מצד אחד מחזקים את יסודות הבניין, ומצד שני מוסיפים חדר מוגן נוסף בכל אחת מהדירות. אפשרות נוספת תהיה הפיכת אחד החדרים בדירה לחדר מוגן על ידי ביצוע כל מיני פעולות ייעודיות.

מה ההבדל בין חדר מוגן לחדר רגיל?

קיימים שלל הבדלים בין חדרים מוגנים לבין חדרים רגילים בתוך הדירה עצמה. אך חשוב להבהיר כי בימים רגילים החדר המוגן ישמש אתכם כחדר רגיל, אינכם צריכים להתייחס אליו כחדר מיוחד. הקירות של חדר מוגן הינם קירות הבטון המעניקים הגנה מקסימלית מפני טילים וכל מתקפה אחרת. בו בזמן החלון בחדר הממד אינו חלון רגיל, קיים חלון ברזל אותו סוגרים בעת מתקפה כדי להגדיל את מידת ההגנה. לחדרי ממד ישנם סטנדרטים קבועים בחוק, כאלה שקבע פיקוד העורף כל זאת להגדיל את מידת האפקטיביות למקסימום האפשרי.