מה עושה מהנדס בניין בשטח?

מדינת ישראל נמצאת תחת תנופת פיתוח ובנייה ובכל הארץ ניתן לראות מנופים, שכונות חדשות של בנייה רוויה, מבני מסחר ותעשייה בשלבים שונים של בנייה, כבישים, מחלפים, גשרים ועוד. באתרי הבנייה הרבים ברחבי הארץ ניתן למצוא בעלי מקצוע מיומנים ובהם מהנדסים האחראים על התזמורת, מאחר שאחד מהתפקידים המרכזיים של מהנדסי בנייה הוא ניהול פרויקטים בשטח.

ראוי לציין כי ענף הנדל"ן מהווה את אחד הענפים המרכזיים בכלכלה הישראלית, זהו ענף יציב מאוד ההולך ומתפתח עם הזמן ויש ביקוש גבוה לבעלי מקצוע מיומנים, הן לתחומי התכנון והן לתחומי הבנייה בפועל. למעשה, כאשר לומדים הנדסת בניין הסטודנטים והסטודנטיות נדרשים לבחור מסלול התמחות, ולרוב יש בפניהם/ן שתי אפשרויות: ניהול פרויקטים או תכנון מבנים.

יום בחייו של מהנדס בניין באתר בנייה

בוגרי מסלול הלימודים לתואר הנדסאי בניין שבחרו לעבור התמחות בניהול פרויקטים זוכים לביקוש רב בקרב המעסיקים. להנדסאים המסיימים בהצלחה לימודי הנדסת בניין יש את כל הידע, הכלים והמיומנויות לניהול פרויקט בשטח, הם יודעים כיצד לחשב כמויות של חומרי בנייה, לחשב הספקי עבודה ולתכנן לוחות זמנים, לבצע תמחור מדויק, לפקח על העבודה המתבצעות באתר הבנייה עצמו, לוודא כי בעלי המקצוע מקפידים על כללי הבטיחות בעבודות בנייה ועוד.

באופן כללי, מהנדס בניין (כולל הנדסאי שסיים התמחות בניהול פרויקטים ואתרי בנייה) הוא הגורם האחראי העליון בפרויקט הבנייה בשטח, ומתוקף תפקידו הוא אחראי על כל הפעולות המבוצעות בפרויקט הבנייה. האחריות שלו מתחילה כבר בשלב התכנון של הפרויקט מאחר שעליו לתת דגשים מקצועיים לגורמים האחראים על התכנון, והוא מיישם את התוכניות בשטח ומוודא כי קבלני הביצוע מבצעים את עבודתם על הצד הטוב ביותר ובהתאם לתוכניות המאושרות.

בפועל, יום העבודה של הנדסאי בניין האחראי על פרויקט בנייה מסוים מתחיל בשעה מוקדמת, כאשר העובדים מגיעים לאתר הבנייה, ועליו לפקח ולאשר את השלבים השונים במהלך הבנייה. המהנדס מתאם את העבודה עם קבלני הביצוע לפי לוח זמנים מתוכנן מראש, הוא אחראי על אישור של מהנדס בניין קונסטרוקטור, ועליו לפקח על כל הקבלנים ובעלי המקצוע בשטח הבנייה, לרבות מדידות וסימון השטח על פי התוכניות המאושרות, בדיקות במהלך העבודות להקמת השלד, כולל אחריות על קידוח הכלונסאות, יציקת יסודות המבנה או הקונסטרוקציה, ביסוס המבנה בהתאם לתקנות הבנייה, עבודות שלד, עבודות גמר כמו ריצוף, איטום, צבע ועוד.

בנוסף לזאת, מהנדס בניין המנהל את הפרויקט בשטח מוודא כי העובדים באתר הבנייה מקפידים על כללי הבטיחות בעבודה. הוא אחראי גם על חוזק המבנה ואיכות הבנייה, עליו לבדוק האם קבלני הביצוע משתמשים בחומר הבנייה והגמר לפי התוכניות של האדריכל. המהנדס מעורב גם בשלב האכלוס של המבנה והענקת המפתח ללקוח. בדרך כלל הוא מעורב גם בהשגת האישורים הנדרשים לקבלת טופס 4, כלומר טופס אישור לאכלוס המבנה והוא מעורב בכל תהליכי הרישוי הנדרשים.

מה ההבדל בין מהנדס בניין להנדסאי בניין?

מהנדס בניין הוא איש מקצוע שסיים בהצלחה לימודים לתואר ראשון בהנדסה אזרחית (הנדסת בניין) ויש לו יותר סמכויות בהשוואה לסמכויות המוענקות להנדסאי בניין. מהנדס בניין מוסמך רשאי לחתום ולאשר תוכניות בנייה ופרויקטים מורכבים וגדולים, בעוד הנדסאי רשאי לאשר מבנים פשוטים כפי הגדרתם בחוק.

בעבודות המתבצעות באתר הבנייה, ההנדסאי אחראי על ניהול הפרויקט מתחילתו ועד סופו, כלומר משלב התכנון ועד שלב סיום הפרויקט. בכל פרויקט בנייה שבו יש עבודות שלד ובניית קונסטרוקציה חייבים להעסיק מהנדס, ובפרויקטים הקטנים יחסית, כולל ניהול וביצוע עבודות קבלניות, מקובל להעסיק הנדסאי מוסמך ובעל ניסיון.