כיצד פרופסור לאון גרינהוס מטפל בסכיזופרניה

סכיזופרניה המכונה בעברית שסעת, היא הפרעה נפשית קשה ונפוצה, שכיחותה באוכלוסייה הכללית עומדת על 1%, כלומר 1 מכל 100 בני אדם יסבול מהמחלה. ההפרעה שכיחה במיוחד אצל צעירים בטווח הגילים 25-15, אך התסמינים יכולים להתפרץ בכל גיל. בקליניקה של פרופסור לאון גרינהאוס מציעים שיטות טיפול יעילות לחולי סכיזופרניה, לאחר אבחון מקצועי, אפיון התסמינים והתאמת תוכנית טיפולים אישית.

"סכיזופרניה היא מחלה מורכבת הכוללת קבוצת של מחלות, לכן כיום נהוג להתייחס להפרעה הנפשית כאל ספקטרום הסכיזופרניה," אומר פרופסור לאון גרינהאוס.  "ההפרעה הנפשית השכיחה אינה מהווה מצב של פיצול אישיות, זו טעות נפוצה. המחלה באה לידי ביטוי בפגיעה ביכולת לפרש ולהבין את המציאות, ובדרך כלל החולים סובלים מהזיות, ממחשבות שווא ומהפרעות בדרך החשיבה ובהתנהגות".

גורמים לסכיזופרניה

פרופסור לאון גרינהאוס מציין כי הגורמים להפרעה הנפשית הנפוצה הם רבים ומגוונים, בדרך כלל המחלה נובעת עקב שילוב בין מספר גורמים כמו גנטיקה, השפעות סביבתיות, שיבושים במבנה ובתפקודי המוח ועוד. אבחון סכיזופרניה אינו פשוט ודורש ידע וניסיון, בדרך כלל מאבחנים את המחלה על ידי פסיכיאטר. "אנשים החולים בסכיזופרניה לא תמיד מודעים לתסמיני המחלה," מסביר פרופסור לאון גרינהאוס, "לכן הפניה לאנשי המקצוע נעשית לרוב על ידי בני משפחתו וחבריו הקרובים ביותר של החולה. אם מבחינים בתסמינים של ההפרעה כדאי לשוחח עם האדם ולעודד אותו לפנות לאנשי המקצוע לקבלת טיפול, ובמצבים שבהם החולה מסוכן לעצמו וסביבה – מומלץ לפנות בדיחות לפסיכיאטר או לחדרי מיון בבתי חולים כדי ליזום טיפול בחולה".

תסמינים מוכרים של סכיזופרניה

יש מגוון תסמינים לסכיזופרניה, הסימפטומים המרכזיים הם:

  • מחשבות שווא – החולה חווה מחשבות לא מציאותיות עקב הפרעה בחשיבה, הוא מפתח הבנה שונה שאינה מציאותית על המתרחש בחייו, ולא פעם החולים טוענים שקיימת קנוניה נגדם לכן הם נרדפים, או שהם נבחרו לתפקיד רם מעלה, ויש הטוענים שהם קרובים ליישות אלוהית, נבחרו לתפקיד המשיח וכו'.

 

  • הלוצינציות – חוויות חושיות המערבות את החושים ללא גירוי חיצוני, בעיקר הלוצינציות שמיעה וראייה כמו שמיעת קולות וראיית דברים שרק המטופל חווה.
  • התנהגות ודיבור בלתי מאורגנים – החולה מדבר לא ברור, קשה להבין את דבריו, ולרוב התנהגותו אינה מאורגנת, הוא מזניח את עצמו, אינו אוכל באופן מסודר, נמנע ממפגשים חברתיים ועוד.
  • ירידה בתפקוד הקוגניטיבי והרגשי – תפקודיו היומיומיים של החולה מוגבלים, הוא הופך לאפטי, מתבודד, כמעט ואינו מתקשר עם הסביבה, לא מתעניין בסביבתו, מפגין פסיביות, סובל מקשיי ריכוז וזיכרון וכו'.

פרופסור לאון גרינהאוס. צילום: עמנואל שטרית וליאור שרון

 

פרופסור לאון גרינהאוס מציין כי סכיזופרניה היא מחלה כרונית המשפיע לאורך כל חייו של המטופל, ולדבריו יש תקופות שקטות ורגועות במהלכן נדרש רק מעקב רפואי בשילוב טיפול תרופתי, אך יש תקופות בהן המחלה מתלקחת ואז נדרשת התערבות אינטנסיבית ובהתאם לצורך יש לאשפז את החולה כדי לשמור על בטיחותו ועל בטיחות הסובבים אותו.

בנוסף, פרופסור לאון גרינהאוס המעיד מניסיונו ומניסיון פסיכיאטרים מומחים נוספים כי בשנים האחרונות גברו המקרים של סכיזופרניה בעיקר אצל צעירים על רקע של שימוש מוגבר בסמים, כולל מריחואנה. מחקרים חדשים בתחום זה מצביעים על קשר ישיר בין קנאביס להתפרצות סכיזופרניה.

טיפול בסכיזופרניה

שיטת הטיפול המומלצת על ידי פרופסור לאון גרינהאוס מבוססת על טיפול תרופתי המותאם למצב הקליני ולתסמינים של המחלה. במצבים החריפים של המחלה נהוג לאשפז את החולה במחלקה פסיכיאטרית סגורה, תוך כדי טיפול תרופתי. מאחר וחלק מהחולים מתקשים להתמיד בטיפול התרופתי ניתן להתאים עבורם טיפול בזריקה. 

מעבר לטיפול התרופתי חשוב לשלב גם טיפול פסיכו – סוציאלי, ויש לספק תמיכה וכלים לבני משפחתו של החולה.