טובות השתיים מן האחד

איך הפכו המורה למדעים והתלמידה לכימיה שתיהן לנאמנות בעמותת פותחים עתיד ונפגשו בהפתעה אחרי 10 שנים

איריס לחיאני, בת 52 מבאר שבע, נשואה עם 6 ילדים וסבתא ל- 3 נכדים, הצטרפה לתוכנית של עמותת פותחים עתיד בירוחם לפני חצי שנה. דרך חברת משפחה היא שמעה שמחפשים לתפקיד "נאמנה" וישר ידעה שזו משרת חלומותיה. בעברה למדה תואר בחינוך, היתה מורה למדעים וכימיה ולפני 6 שנים יצאה לפנסיה רפואית והשנה – הטיימינג היה מושלם כדי לחזור לעבוד.

"הפכתי להיות נאמנה בפותחים עתיד כדי להשפיע ולעזור לאנשים ככל שאני יכולה. הניסיון בעבודה שלי עם הילדים תרם לי רבות ורציתי לתרום לחברה הישראלית ולהחזיר לקהילה" מספרת איריס לחיאני.

 כשהיתה מורה לכימיה בחטיבת ביניים, הכירה נערה בשם לינור, בחטיבת הביניים רבין בבאר שבע.  בין השתיים נרקמה מערכת יחסית של מורה ותלמידה, המבוססת על עזרה ותמיכה, ולינוי זכרה אותה לטובה. כעבור 10 שנים נפגשו השתיים בפותחים עתיד וכעת שתיהן עובדות במקביל באותה עמותה במיקומים שונים, ירוחם ובבאר שבע.

לינור ינקו, בת 22, מתגוררת בירוחם אבל במקור מבאר שבע, הגיעה לפותחים עתיד דרך חברות, שהן גם נאמנות בתוכנית פותחים עתיד ותמיד סיפרו לה דברים מרגשים על העבודה עם הילדים. היא נתקלה בפייסבוק במודעת דרושים, שמחפשים נאמנה חדשה והחליטה לענות למודעה.

 "החלטתי להצטרף לעמותה מתוך תחושת השליחות, שליחות מאוד גדולה ותחושת סיפוק עצומה לעבוד עם ילדים ולהעצים אותם. אני מאד אוהבת ילדים ולעזור ורואה בזה שיעור חשוב ושירות של ממש מהבחינה הזאת" מספרת לינור ינקו.

לינור ינקו ואיריס לחיאני. צילום: ענת מחנאי

 לינור זכרה את איריס המורה לכימיה ומדעים שלימדה אותה בכיתה ח' ו- ט', היא זכרה אותה כמורה מעצימה ומדהימה, מכבדת ומכילה, כזו שתמיד היה אפשר לפנות אליה ותמיד הייתה זמינה עבור כולם – אפילו בשעות הפרטיות שלה מחוץ לשעות בית הספר. כך הופתעו השתיים להיפגש אחרי כמעט 10 שנים בבאר שבע – מפגש מפתיע שהפך למפגש מרגש. השתיים החליפו חוויות על העבודה המשותפת בפותחים עתיד ואיריס הרגישה גאווה גדולה בדרך שבה לינור בוחרת להשפיע על ילדים במצבי סיכון בירוחם.

 'פותחים עתיד' הינה עמותה, חברת בת של הסוכנות היהודית, הפועלת משנת 2006, ב-36 ישובים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל למען ילדים ומשפחות המצויים במצבי סיכון. פותחים עתיד פיתחה מודל התערבות בו משמשת הנאמנה ככלי ההתערבות העיקרי וגורם המפתח בהצלחתם של הילדים ומשפחותיהם. הנאמנות עוברות הכשרה מקצועית בפותחים עתיד. כל נאמנה עובדת בצמוד ובמשרה מלאה עם 16 ילדים ומשפחותיהם למשך שלוש שנים. על ידי ליווי אישי צמוד, מאפשרת הנאמנה לילדים ולמשפחותיהם לרכוש כישורי חיים, ללמוד, להיעזר ולצרוך את השירותים החברתיים המתאימים אשר יאפשרו להם ליצור את השינויים הרצויים בחייהם. כ-300 נאמנות עובדות מדי שנה עם כ-12,000 ילדים ומשפחות מקרית שמונה ועד אילת.