חוסר המשילות בדרום: התושבים מאבדים תקווה

דיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בעתירה הדורשת לפנות את שבט אבו-קוידר שפלש לקרקע בבעלות יהודית פרטית בנגב הסתיים בשליחת הצדדים למציאת הסכמה. רגבים: "בעלי הקרקע מאבדים תקווה"

דיון של למעלה מ- 4 שעות התקיים אתמול אצל השופטת סלוטקי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בעתירה הדורשת להתחיל לנקוט הליכי אכיפה כנגד בדואים שפלשו לקרקע בבעלות יהודית פרטית בסמוך למושב נבטים בנגב. זוהי עתירה שניה בנדון, כאשר העתירה הראשונה שהוגשה ב 2012 נמחקה בשל התחייבות המדינה לבלום את המשך הפלישה לחלקה, לפתח מתחם עבור הפולשים בדרום רהט ולהעביר אליו את הפולשים עם סיום עבודות הפיתוח בתוך כ 6 שנים.
בפועל, נמשכו העבודות למעלה מעשור במהלכם אפשרה המדינה למאות משפחות נוספות לפלוש לחלקה הפרטית. כעת לקראת סיום העבודות מתברר כי המדינה בכלל מייעדת את מרבית החלקות ברהט לבני השבט שפלשו לאדמות המדינה בסמוך לחלקה הפרטית ובהיעדר חלופת מגורים לפולשי החלקה הפרטית מסרבת המדינה לנקוט נגדם הליכי אכיפה.
עו״ד עמיר פישר המייצג את העותרים טען כי המדינה הפרה את התחייבותה לעותרים ולבית המשפט, גרמה להתרחבות הפלישה וכעת למעשה ״הרימה ידיים״ מול הבעיה כשבאופן מעשי מדובר בהפקעת זכויותיהם הקנייניות של הבעלים בניגוד לדין וללא תמורה.
עו"ד יערי רואש המייצג את המדינה, טען כי בשל התנגדות עיריית רהט, פיתוח המגרשים לקליטת המפונים התעכב לאורך שנים והמדינה אכלסה את החלקות ברהט בבני השבט שהיו מוכנים לחתום על הסכם פינוי ללא אבחנה בין קרקע פרטית לאדמות מדינה. הרשות להסדרת הבדואים מעוניינת כמובן בפינוי כלל הפולשים אך אין לה פתרונות נוספים לקליטה. בהמשך לכך, נציג הרשות להסדרת הבדואים חשף: בקרקע הפרטית ישנם 550 בתי אב, כאשר 50 משפחות בלבד מהחלקה הפרטית חתמו על הסכם פינוי ורוב המשפחות מתנגדות נחרצות לפינוי ואינן משתפות פעולה כלל עם מגעים להסדרה.
השופטת טענה אם כך, כי יש לתעדף את הפולשים לקרקע הפרטית בקבלת מגרשים, על מנת לזרז את הליכי האכיפה וההסדרה. או אז, טענו נציגי המדינה כי לצערם לא נותרו כמעט מגרשים פנויים לקליטה וכי במצב זה נמנעת הרשות מלאכוף מכיוון שהמדיניות המושרשת היא שאין הליכי אכיפה כנגד פולשים שלא קיים להם פתרון מגורים חלופי וזמין.
סלוטקי השיבה: "אני מחפשת פתרונות, אי אפשר להשאיר את המצב ככה. לכן 'צערך' אינו צערי. צערי הוא כשיש פגיעה בזכות הקניין." ושלחה את הצדדים לדון בפשרה ולשוב בתוך 30 יום.
"המדינה הודתה היום בבית המשפט כי תכנית ההסדרה שהציגה לביהמ״ש לפני כעשור והובילה למחיקת העתירה, הייתה מצג שווא" אומר מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים. "לא רק שהמדינה לא הסדירה את פינוי הפולשים, היא גם לא הרסה בניה חדשה כפי שהתחייבה וכך הגענו למצב בו מ- 150 משפחות, יש כעת על הקרקע הפרטית 550 משפחות, ללא כל אופק להסדרה."
ומוסיף:
"בעלי הקרקע המבוגרים מקווים לזכות בצדק עוד בימי חייהם. אנו מחכים לשמוע מה תהיה הצעת ה"פשרה" של המדינה וכן מה יהיה לבית המשפט לומר בנדון."