האם אפשר לתבוע על פוסט בפייסבוק?

ב10 השנים האחרונות תפסה המדיה החברתית "פייסבוק" נתח אדיר מחיינו. כל מידע אפשרי עובר בה, ואם זה לא מספיק, כל אחד יכול לפרסם כל דעה שנראת לו לנכון. יש ל"פייסבוק" מנגנונים למנוע פרסומים של פוסטים עם תוכן בלתי הולם, אך המערכת שלהם אינה יודעת לזהות פוסט בעל תוכן הפוגע באדם או חברה ספציפית. במידה וזיהה משתמש פרסום דיבה או לשון הרע בפייסבוק, מה הוא עושה? אך תובעים את המפרסם? מה הם הכלים ומה היא הענישה?

תשובה

כל פרסום פוגעני בפייסבוק יכול לשמש כעילה לתביעת לשון הרע בפייסבוק. למה? כיום, אין הבדל בין פרסום בפייסבוק לבין פרסום בעיתון המקומי, מכתב בתפוצה רחבה או כל פלטפורמה אנלוגית. למעשה, כל פוסט שעולה במדיה החברתית הנ"ל שלא נשלח כהודעה פרטית – מוגדר במונח המשפטי "פרסום בכתב". החידוש ההרסני שמתאפשר דרך עמוד האינטרנט שרכש גם את "אינסטגרם" ו"וואטסאפ" הוא נפח התפוצה של פרסומי לשון הרע בפייסבוק. כיום, האתר זמין לשימוש גם דרך אפליקציה וגם דרך דפדפן אינטרנט, גם בפלאפון הנייד. מיליוני אנשים יכולים להיחשף בפוטנציה ללשון הרע.

סעיף 7א' לחוק איסור לשון הרע מאפשר לך להגיש תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק, עד סך כ-140,000 ₪. סעיף זה מאפשר תביעה במקרה של הפצה דרך רשת פייסבוק וגם לא דרכה.

חשוב לדעת – במסגרת הכרעה במקרה שאול נ' חברת ניידלי תקשורת בע"מ, בשנת 2020, קיבל בית המשפט העליון את המלצת היועץ המשפטי לממשלה ונקבע: "לייק אינו יכול לשמש עילה לתביעת לשון הרע; שיתוף יכול גם יכול לשמש עילה לתביעה על הוצאת דיבה \ לשון הרע".

תהליך

ראשית כל! זיהית פרסום המכיל בו לשון הרע נגדך או הוצאת דיבה? בצע מיד תצלום מסך של המפרסם ושל הפרסום עצמו על מנת לשמור חומר לתביעה על הוצאת דיבה. שנית, לא ליצור קשר עם המפרסם. המתן וראה כיצד המצב מתפתח לאחר הפרסום שלו. השלב השלישי והחשוב ביותר הוא ליצור קשר עם עורך דין העוסק בלשון הרע כתחום עיסוקו המרכזי. ביחד איתו ניתן לקבוע מהו גודל הפיצוי ההולם ומה ההליך המשפטי המלא.