בעקבות רעידת האדמה שהורגשה הבוקר בישראל: תאגיד המים "מי שבע" תירגל התמודדות בחירום

תרחיש רעידת אדמה

"מי שבע" תרגל התמודדות עם משבר באספקת מים וסילוק ביוב במסגרת תרחיש "רעידת אדמה" בעיר באר שבע. התרגיל התקיים בשיתוף עיריית באר שבע, פיקוד העורף, רשות המים וגורמי חירום עירוניים. מנכ"ל 'מי שבע', אינג' מריו לובטקין: "מי שבע נערכים להתמודדות עם מצבי קיצון בשגרה ובחירום. התרגיל עימו התמודדנו בממשק עם כלל הגורמים הרלוונטיים, המחיש כי התאגיד ועובדיו ערוכים למתן מענה  במצבים יוצאי דופן בקצב מהיר ויעיל".

ביום רביעי האחרון התקיים תרגיל התמודדות עם תרחיש רעידת אדמה, אשר חייב היערכות מיוחדת להמשך שמירה על הרציפות התפקודית הכוללת המשך אספקת מים רציפה באיכות הנדרשת ולסילוק הביוב. התרגיל כלל התמודדות עם מספר אירועים שהתרחשו במקביל, תורגלה פתיחה פיזית של שלוש תחנות לחלוקת מים לתושבים, אשר הוצבו בשכונות שנותקו ממים כתוצאה מרעידת האדמה שהתרחשה בעיר באר שבע.

על פי התרחיש שהוצג בתרגיל, התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של כ- 8.2 בסולם ריכטר, 'מוקד' רעידת האדמה היה בצפון ים המלח כאשר בין האזורים ש"נפגעו" הכי קשה נמנות הערים טבריה, ערד, יריחו ובאר שבע. משטרת ישראל וצה"ל לקחו את הפיקוד על מצב החירום, כאשר על פי התרחיש הדמיוני, מאות בניינים בשכונות העיר באר שבע "נפגעו", מאות בני אדם "נפצעו" ועשרות "נהרגו". בנוסף, בשל נזק שנגרם לתשתיות המים והביוב בעיר, נותקה האוכלוסייה מאספקת המים הסדירה ונתגלו קשיים בסילוק הביוב ממוקדים שונים בעיר.

נקודת חלוקת מים בחירום

צילום: באדיבות מי שבע

התרחיש שתורגל חייב התמודדות מהירה, שכללה תיקון תשתיות מים וביוב במטרה להשיב את המצב לקדמותו ולפעול לחלוקת מים לאוכלוסייה שנותקה ממים באמצעות פתיחה של תחנות חלוקה. כל זאת, תוך תיאום מלא בין תאגיד "מי שבע" לבין כלל הגורמים בעיריית באר שבע, פיקוד העורף ורשות המים. במקביל, תורגל מתן מענה מנהלתי בחירום, לרבות פרסום מידע והנחיות לציבור אל מול איומי התרחיש.

אינג' מריו לובטקין, מנכ"ל תאגיד 'מי שבע': "'מי שבע' נערך להתמודדות עם מצבי קיצון והתרגיל המחיש את חשיבות הממשקים בין עובדי התאגיד לגורמים השונים. אני מודה לגורמים העירוניים, הממשלתיים ולפיקוד העורף על שיתוף הפעולה לביצוע התרגיל על הצד הטוב ביותר. לתאגיד תפקיד חשוב בשמירה על אספקת מים תקינה ופרסום מידע והנחיות לתושבים בנוגע לדרכי צריכת המים במצבי חירום מכל סוג. הממשק בין התאגיד לרשויות השונות במהלך התרגיל המחיש כי העובדים בתאגיד מכירים את תפקידם ויודעים לטפל במצבים יוצאי דופן בקצב מהיר ויעיל. מהתרגיל אנו יוצאים עם תובנות מקצועיות חשובות שנמשיך להטמיע בתאגיד לטובת מוכנות מקסימלית לתרחישים מסוג זה".