בעיות נפוצות הנובעות השמנת יתר

תופעות לוואי להשמנת יתר

עודף ומשקל והשמנת יתר הן תופעות שנמצאות במגמת עלייה חדה ביותר בעולם המערבי. קצב העלייה בשיעור הסובלים מהשמנת יתר בעולם, הביאה לכך שארגון הבריאות העולמי (World Health Organization) הכריז על השמנת היתר כמגפה עולמית.

השמנת יתר קורית כאשר המאזן הקלורי בגוף חיובי – כלומר, הגוף מקבל יותר קלוריות ממה שהוא מוציא במהלך היום. כאשר תהליך זה קורה, הגוף צובר עודפי שומן שהופכים למעין מחסן של אנרגיה עודפת, למקרה של מחסור במזון.

מכיוון שבעולם המערבי איננו חווים תקופות רעב ממושכות, אנרגיה זו לא מתפרקת ונשמרת בגוף בצורת רקמות שומן. מעבר להשלכותיה על המראה החיצוני, באופן טבעי, להשמנת יתר השלכות רבות וחמורות על בריאות הסובלים ממנה.

להלן מספר בעיות נפוצות שעלולות להתעורר כתוצאה מהשמנת יתר:

מחלת הסוכרת

בעיה אחת נפוצה היא מחלת הסוכרת מסוג 2. בדומה למגמת השמנת היתר, גם מחלת הסכרת הוגדרה כמגפה עולמית. אנשים הסובלים משמנת יתר בדרך סובלים מסכרת, שכן ההשמנה מעלה משמעותית את רמות הסוכר בדם שמביאים להתפתחות המחלה.

בעיות בלב

בעיה נוספת היא עלייה בסיכוי להיווצרותן של מחלות לב שונות, סתימת כלי דם ושבץ מוחי. ככלל, עודף משקל מכביד על פעילותו של הלב, ולכן עלול לפגוע בתפקידו להעביר דם לכל חלקי הגוף.

כתוצאה מכך, אנשים הסובלים מהשמנת יתר בעלי סיכון מוגבר להצטברותם של עודפי שומנים בדפנות כלי הדם, וכן לסתימת עורקים המובילים דם ללב ולמוח. אלו מעלים משמעותית את הסיכון ללקות בדום לב או התקף לב, וכן בשבץ מוחי.

סרטן

מחלה שכיחה נוספת הנובעת מהשמנת יתר היא מחלת הסרטן, על 22 סוגים שונים שלה – סרטן השחלות, סרטן השד בקרב נשים לאחר גיל המעבר, סרטן הושת, סרטן הכליות, סרטן הדם, ועוד.

טיב הקורלציה שבין השמנת יתר לסרטן איננו ברור לחלוטין עדיין, אך ההשערה המבוססת ביותר מסבירה כי תאי שומן מפרישים הורמונים, שבין היתר גורמים להתפתחותם של תאים סרטניים.

תופעות לוואי להשמנת יתר

תופעת לוואי להשמנת יתר. צילום: pixabay

דום נשימה בשינה

עודף המשקל עלול להביא לסיבוכים בתפקוד הריאות, ולכן לגרום לדום נשימה בזמן השינה. כדי להימנע מכך, יש ראשית לרדת במשקל למשקל גוף תקין (לפי סרגל BMI), לבצע פעילות גופנית אופן קבוע, להימנע משתייה מופרזת של אלכוהול, ואף מתרופות כגון כדורי הרגעה ושינה.

מחלות ריאה

עודף משקל עשוי לגרום גם למחלות ריאה כגון אסתמה ומחלה חסימתית כרונית – מחלה כרונית ודלקתית, שמובילה לבסוף לחסימת זרימת האוויר מהריאות החוצה.

במצב שכזה, הסובלים מהמחלה החסימתית הכרונית נאלצים להיעזר באופן קבוע במחולל חמצן נייד, נכשיר המספק עבור החולים חמצן נוסף.

בעיות אורטופדיות

בנוסף על בעיות הלב והדם, השמנת היתר משפיעה גם מבחינה אורטופדית. כאבי פרקים, ברכיים, גב הם רק חלק מהבעיות שיוצר עודף המשקל הקיצוני, ואלו עלולים להפוך לכרוניים. במקרים קיצוניים יותר, השמנת יתר עלולה להחמיר משמעותית דלקת מפרקים ניוונית (שחיקת מפרקים).

בעיה נוספת עמה עשוי להתמודד הסובל מהשמנת יתר היא פריצת דיסק. במצב שכזה, מופעל לחץ רב על הדיסק הבין חולייתי שבעמוד השדרה, שמטרתו להוות "בולם זעזועים" שמאפשר גמישות ותנודתיות. ככל שמשקל הגוף גבוה יותר, הלחץ על הדיסק עולה, והסיכוי לפריצתו גבוה יותר.