בנסיון להתמודד עם תופעת ה"פרוטקשן": הצעת חוק לשימוש בנשק לא קונבנציונאלי

שתי הצעות חוק שעברו אתמול בוועדת שרים לחקיקה תוקפות את תופעת גביית דמי החסות שהתרחבה לכל רחבי הארץ ומציעות להחמיר את הענישה. אך ברגבים טוענים שזה ממש לא מספק: "מדובר בפשע לא קונבנציונאלי שמחייב טיפול לא קונבנציונאלי"

אתמול אושרו בוועדת השרים לחקיקה שתי הצעות חוק התוקפות את תופעת גביית דמי החסות ומטרתן לתת כלים למערכת הבטחון והמשפט להיאבק בפרוטקשן.

הצעת החוק הראשונה "חוק איסור גביית דמי שמירה ללא רישיון" של ח"כ מירב בן ארי ועמיחי שיקלי, מציעה לצמצם את היכולת של עבריינים לגבות פרוטקשן על ידי דרישת רישיון ממי שמתווך ומארגן את השמירה ולהחמיר את הענישה לעד עשר שנות מאסר בטענה כי העבריינים מנצלים את העדר הצורך ברישיון למתווכים בין העסק לחברת שמירה ופועלים במרחב הזה באופן חופשי.

הצעת החוק השנייה, "חוק הפרוטקשן" שיזמה ח"כ שרן השכל, מבקשת לקבוע הגדרה ברורה לעבירת דמי החסות וענישה מוגדרת בהתאם, דבר שלא קיים כיום.

צילום: תנועת רגבים

הצעות החוק מתארות את תופעת גביית דמי החסות "פרוטקשן" כשיטה לסחיטת כסף מבעלי עסקים בכוח ובאיומים על ידי עבריינים או ארגוני פשע, המבוססת על מעין "הסדר" בין בעל עסק לבין ארגון "שמירה" הסוחט אותו ועל כן אינה פשוטה להגדרה ואכיפה. אלפי בתי עסק נמצאים תחת איום והכרח לשלם עבור שמירה, ובמקרים בהם בעל העסק בוחר שלא לשתף פעולה, הוא מסתכן בפגיעה כדוגמת ניפוץ שמשות, גניבת סחורה, תקיפה פיזית שלו או של בני משפחתו, השלכת מטעני חבלה, שריפת העסק ועוד.

כיום, החוק הפלילי אינו מותאם להתמודדות עם התופעה ועל רקע זה עברו הצעות החוק שבהמשך השבוע יעלו להצבעה במליאה.

"כשמדברים על פרוטקשן, לא מדובר על גנב או פורץ, אלא במשפחות פשע שמשליטות טרור ומשתמשות בנשק חם, מטעני חבלה והצתות. משפחות שלמות המתפרנסות מתעשיית הפרוטקשן שהולכת ומתרחבת בכל רחבי הארץ" אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים,

"מול אירוע בהיקף כזה הפוגע בזכות היסוד לביטחון אישי, צריך להתמודד באסטרטגיה לא קונבנציונאלית: לקבוע תקנות לשעת חרום שיתנו למערכת המשפט כלים להתמודד עם העבריינים, להכניס את השב"כ לעומק הסוגיה וכן לערב את רשויות המס שיתחילו לשאול ולברר, איך משפחות שחיות על קצבאות מחזיקות בתי פאר ורכבי יוקרה."