במלאת 70 שנה לעיר | בקרוב: מרכז תיעוד – שדרות לדורות

מסמכים, תמונות, סרטונים ופעילויות ימלאו את הארכיון שיעבור דיגיטציה וינגיש מידע רב אודות ההיסטוריה של שדרות מהקמתה ועד ימינו. ראש העירייה, אלון דוידי: "עיר שאינה יודעת את עברה – ההווה שלה דל ועתידה לוט בערפל"

מסמכים ומכתבים, יומנים ופרוטוקולים, פרסומים, תמונות, סרטים וסרטונים שנוצרו בעיר במשך השנים – כל אלה ועוד יראו בקרוב אור במרכז התיעוד "שדרות לדורות", אשר צפוי להיפתח בקרוב (כחלק מבית המייסדים) במרכז קשת, במלאת 70 שנה להקמתה של שדרות.

עוד יכללו בארכיון האינטראקטיבי תצלומי אוויר, קטעי עיתונות, אלבומים מקוריים משנות ה-50' וה-60', מסמכים ייחודיים, ראיונות עם מייסדים שהלכו לעולמם ומסד נתונים מעוגן בתוכנת ארכיון נגישה לכל. כמו כן, יתקיימו בו ראיונות אישיים עם ותיקי הקהילה שעודם בחיים, ויקלטו אוספים העומדים בפני השלכה, כשבכך ינצל תיעוד העומד בפני כליה. בדרך זו ירוכזו, יעודכנו וישמרו מקורות היסטוריים למען הדורות הבאים, ויונגש מידע לכל באופן מדויק ומהיר.

בנוסף, יוצגו במקום תערוכות עפ"י נושאים ויתקיימו בו תכניות לימודים מודולריות, חידונים ותחרויות לתלמידי בי"ס, פעילויות שנתיות בשיתוף אגף החינוך של העירייה, חידונים ועוד. ערבי הוקרה יערכו לתושבים הוותיקים, וסרטים ייעודיים אודות מגוון נושאים ואנשים יוקרנו לטובת המבקרים. כל זאת תוך שיתוף פעולה שוטף עם בית המייסדים ובליווי ועד מנהל שיורכב מוותיקי העיר ואתר אינטרנט עדכני.

צילום: מתוך הארכיון של ד"ר אהרל'ה כהן.

"המרכז ישמש כאוצר הזיכרון של הקהילה לדורות הבאים, בבחינת עיר שאינה יודעת את עברה – ההווה שלה דל ועתידה לוט בערפל", אמר ראש עיריית שדרות, אלון דוידי. "המקום יהווה מרכז תיעוד פעיל שיוקיר ויעריך את מייסדי העיר וותיקיה, וייצור תשתית מידע שורשית שתאפשר להעצים את הנרטיב המקומי והמשפחתי. מרכז שכזה יכול להוות דוגמה לערים נוספות".

"המקום ישמר ויציג את תולדותיה ומורשתה של קהילת שדרות ומייסדיה", הוסיף מנכ"ל הקרן לפיתוח שדרות, מיכאל סימנטוב. "בנוסף הוא ישמש פלטפורמה לחקר ימיה הראשונים של שדרות וכמקום חינוכי וערכי לצעירים ולסטודנטים, לתושבים חדשים, לוותיקים, למייסדים ולדורות הבאים. כל זאת במטרה לשמר מקורות ארכיונים המספרים את סיפורה של העיר".

את תפקיד מנהל מרכז התיעוד "שדרות לדורות" ימלא ההיסטוריון ד"ר אהרל'ה כהן, יליד המקום, אשר עיקר מחקריו עוסקים בשנות הקמתה של שדרות. "הסיפור של עיירות הפיתוח בכלל ושל שדרות בפרט כלל לא נכלל בהיסטוריוגרפיה הישראלית", מסביר ד"ר כהן. "הן ותושביהן לא נתפסו כתורמים להקמתה ולביסוסה של המדינה, ולכן חשוב היה לי להביא אותו לקדמת הבמה ולהדגיש באמצעות 'שדרות לדורות' את תרומתם של המתיישבים הראשונים של שדרות, החלוצים – להפרחת השממה, לעיצוב גבולות המדינה, לניצול המשאבים, לקליטת עלייה ועוד; ובעיקר את עמידתה של שדרות אל מול האתגרים הביטחוניים".

צילום: מתוך הארכיון של ד"ר אהרל'ה כהן.