ביטוח סירות קטמרן ומפרשית

שמעתם פעם שהוזכר בחדשות שסוגיית הביטוחים עבור כלי שייט וסירות היא חשובה מאוד. עבור סירת קטמרן כמו גם עבור סירת מפרש (מפרשית) הרי שיש לרכוש פוליסת ביטוח מתאימה. ביטוח לסירה מיועד הן לספק מענה היה וקורה משהו לסירה עצמה, כמו גם היה וקורה חלילה משהו למי שנמצאים על הסירה או בסביבתה. חשוב מאוד מאוד לקרוא את האותיות הקטנות בפוליסה שאתם עומדים לרכוש, ולבצע השוואת מחירים ותנאים בין חברות הביטוח השונות. לא מדובר בדבר של מה בכך ואין כאן מקום להקל ראש בנושא, הנל הוזכר בחדשות.

אלמנטים עיקריים בפוליסה

פוליסת ביטוח עבור כלי שייט כמו סירת קטמרן או סירת מפרש כוללת לרוב ביטוח לכלי השייט עצמו, ביטוח צד ג', ביטוח לנלווים ואביזרים של כלי השייט וניתן לבצע הרחבה של גבולות האחריות בפוליסה. ( היו איזכורים בחדשות על כך) .

השוואת מחירים

כאמור חשוב מאוד לבצע השוואת מחירים ואת תנאי וסעיפי הפוליסה. כן חשוב לציין שיש הבדל בין ביטוח של כלי שייט בבעלותכם או כזה שאתם משיטים אותו, לבין סוגיית הביטוח עבור כלי שייט כאשר מדובר על מסגרת לימודית כמו חוג או קורס( זה היה בחדשות) .. לרוב המסגרת הלימודית כבר כוללת אלמנט ביטוחי מספק אשר מגולם בתשלום. יחד עם זאת תמיד רצוי לוודא את הנושא הזה טרם ההרשמה ולוודא שרכיב הביטוח בפוליסה אכן קיים ומכסה במידה מספקת לשעת הצורך. ביטוח עבור סירת קטמרן ועבור סירת מפרש הוא ביטוח שכולל כמה רכיבים סטנדרטיים כמו גם הרחבות שונות שניתן לשלב.

טיפ גדול

עוד היה בחדשות ששאלו את סוכן הביטוח בדיוק על הפרטים הקטנים ואל תחסכו בשום שאלה או תהייה שעולה לכם בנושא. במרבית המקרים בחיינו אנו כלל לא מפעילים את פוליסת הביטוח ולעתים מרגישים שמדובר בכסף שהולך לפח, אך כאשר מדובר על כלי שייט כמו קטמרן או מפרשית הרי שהתיקונים והנזקים הם לעתים חלק משגרת השימוש בכלי השייט, מה גם שמדובר בעלויות לא זניחות בכלל. במידה ואתן מרגישים כי אתם  לא מתמצאים בהבנת המשמעויות לעומקן מהכתוב בפוליסה הרי שכדאי לפנות לקבל עזרה או ייעוץ ממי שמבין בתחום ועוסק בספורט ימי.

לשכור או לרכוש סירת מפרש

זה לא חדשות לומר שכאשר מדובר על כלי שייט שעלותם היא לא מעטה הרי שבאופן טבעי עולה השאלה או לרכוש או לשכור. יש לציין נקודה חשובה בהקשר הזה והיא שרכישה של סירת קטמרן או של סירת מפרש (מפרשית) לא מסתכמת רק בעלות הרכישה של הסירה עצמה אלא גם של פוליסת ביטוח, מקום אחסון ועוד. ואילו כאשר אנו שוכרים את כלי השיט הרי שהרכיב הביטוחי לרוב מגולם במחיר וגם עלות האחסון. לפניכם שיקולים שונים העולים על הפרק לגבי רכישה והשכרה.

מתי לשכור

נוסיף שזה לא חדשות שרכישת סירת מפרש או סירת קטמרן לרוב מתאימה עבור מי שעוסקים בתחום באופן תחרותי ומבצעים שימוש לאורך השנה בכלי השייט. כאשר מדובר על שיט בעונת הקיץ והנופש שכולל שייט של כמה פעמים ולא יותר מכך, הרי שכדאי לשכור את כלי השיט. מרבית הציבור שעושה שימוש בכלי שייט כמו סירת מפרש או קטמרן עושה זאת בסופי השבוע ובמהלך עונת הקיץ. ככל שתרכשו סירה אשר תעמוד חודשים רבים במהלך השנה ללא שימוש הרי שתידרשו גם לבטח אותה, גם לעשות רישיון, וגם להחזיק עבורה שטח אחסון. לרוב כאשר הסירה לא בשימוש כמה חודשים הרי שצפויים תקלות שונות וצורך בשימון. ואילו כאשר שוכרים את כלי השייט אין צורך להתעסק בכל ההיבטים הללו ומקבלים סירה מוכנה לשימוש.

מתי לרכוש

עוד היה בזמנו בחדשות שכאשר מדובר על סירת קטמרן או מפרשית המשמשת אתכם לספורט תחרותי, לתרגול ולתחרויות, הרי שכאן מערכת השיקולים היא שונה לגמרי. אתם צריכים סירה בדגם ספציפי אשר תתאים למידות שלכם, כאשר גם על הדגם הספציפי פעמים רבות מבצעים התאמות שונות (במסגרת התקנות) על מנת להתאים אותה עבורכם בצורה עוד יותר מדויקת. כאשר רוכשים סירת שייט כמו סירת מפרש או קטמרן הרי שנדרש גם לתחזק אותה באופן שוטף. הדבר אומר לנקות אותה, להקפיד של טיפולים שוטפים, לתקן בזמן כאשר יש צורך, להקפיד לכסות אותה עם סיום ההפלגה ועוד. כמובן שהדברים עולים כסף ומצטברים לעלות שנתית לא מבוטלת. נציין כי כספורט תחרותי פעמים רבות נכנסים לתמונה ספונסרים.

 

היתרונות סירת קטמרן

בטח גם שמעתם בחדשות שסירת קטמרן הבנויה משני גופי ציפה המוצמדים אחד לשני נתפסת כסירה נחשקת מאוד לשיט, ורבים עושים בה שימוש לצרכי תענוגות ופנאי. היא גם משמשת ככלי שיט תחרותי בענף הספורט הימי וסביבה ישנו עולם שלם של קורסים, אימונים, ציוד מקצועי ועוד. סירת קטמרן היא כלי שיט דו-גופי לעומת מפרשית למשל שהיא כלי שיט חד גופי. לקטמרן בשל כך יתרונות רבים.

רשימת היתרונות

גם היה תזכורת בחדשות שהיתרונות עבור סירת קטמרן הם הרוחב שלה שמאפשר מרחב תנועה מרווח על הסיפון וגם שטח מגורים נאה בהשוואה לכלי שיט אחרים. יתרון נוסף הוא שצורתה של שני גופים המחוברים אחד לשני יוצרת שטח חיכוך קטן עם המים. מה שמקטין את צריכת הדלק וההוצאות השוטפות לשיט. היות ושטח החיכוך הוא קטן הרי שאין צורך בשילוב של מנוע כבד אלא מספיק מנוע קליל שהוא זול יותר משמעותית. ז"א שמבנה סירת קטמרן מאפשר ניצול של אנרגיית הרוח וחיכוך עם פני המים באופן כזה שהנסיעה היא חלקה ומהירה באמצעות מנוע קטן, ולא יותר מכך. משום שיש לסירת קטמרן שני גופים מחוברים, הרי שהיה וחלילה יש תקלה באחד הגופים, ניתן לעבור לחלק השני ולצוף באמצעותו.

כמו כן הוזכר בחדשות ראש העין שהצורה החיצונית של סירת קטמרן היא מרשימה ביותר לכל הדעות, והמבנה שלה מאפשר מקום שיזוף אידיאלי על הסיפון העליון, מה שיוצר חוויה נהדרת אצל מי ששוהה עליו. מסיבה זו סירת קטמרן פופולרית מאוד למטרות נופש ותענוגות.

לשים לב

חדשות שייט –לצד כל היתרונות שאינם מוטלים בספק של סירת קטמרן הרי שחשוב גם לקחת בחשבון מספר אלמנטים חשובים. כך למשל יש לקחת בחשבון כי דרוש ניסיון להשטת סירת קטמרן היות ושטח החיכוך הקטן עם המים דורש מרחק בלימה רב יותר מזה שנדמה לנו. מבנה הסירה מביא לכך שאגב פעולת הבלימה הסירה עצמה גולשת על פני המים ולכן נדרשת לקחת מרווח בטיחות מוגדל מבחינת זמן ומרחק. כמובן שכדאי להשיט סירת קטמרן (וגם כל סירה אחרת כמו מפרשית למשל) דרוש ניסיון, ולא ניתן להשיט ללא ניסיון והיכרות עם כלי השיט הספציפי.

 

הביקוש לסירות וכלי שיט

עוד היה בחדשות שבשנתיים האחרונות ישנו ביקוש גובר בישראל ובכלל לרכישת כלי שיט וסירות כמו למשל סירת קטמרן וסירת מפרש (מפרשית). לעליה בביקוש יש כמה וכמה סיבות, כאשר השורה התחתונה היא שאם אתם מעוניינים לבחון רכישה של סירת מפרש למשל או קטמרן – הרי שכדאי לעשות זאת בהקדם, לפני עליית המחירים הבאה בתור שתתרחש ככל הנראה בטווח הנראה לעין( היה בחדשות).

רכישה בחנות

רכישת סירת מפרש או סירת קטמרן נעשית יותר ויותר פופולארית על ידי מי שזהו אינו תחום עיסוקם המקצועי בספורט ימי. הסיבה העיקרית לכך היא תובנות ותפיסת חיים אליה הגיעו אנשים רבים במהלך ובעקבות נגיף הקורונה. רבים הבינו כי אם אי אפשר לטוס הרי שניתן להנות מחוויית נופש ושייט כמו בחו"ל, בקרבת הבית ותוך שימוש בחופי הים הקרובים. סיבה נוספת היא הרצון האישי של האינדיבידואל לשלב עבודה והנאה יחדיו, ורבים פנו לתחביב השיט כאפיק של התפתחות אישית והרחבת האופקים(  היה מוזכר בחדשות קיבוצים ).

רכישה של סירת קטמרן או של סירת מפרש חדשה תוכלו לבצע בחנות המתמחה במכירת כלי שיט או במועדון ספורט ימי לו ציוד וסירות למכירה. רכישת סירה חדשה מבטיחה לכם איכות וידיעה כי אין בסירה תקלות או חלפים לא שמישים ופגומים.

רכישה מיד שנייה

עוד מהחדשות קריות  – כאשר אתם רוכשים סירת קטמרן או סירת מפרש מיד שנייה חשוב מאוד לבדוק את הסירה, ולוודא כי אין בה תקלות גלויות או סמויות מן העין. כדאי מאוד לבצע רכישה יד שנייה במקרה הזה עם איש מקצוע המגיע מהתחום, ולא ללכת לפגוש את המוכר לבד במידה ואין לכם ניסיון מקדים בכלי שיט.

הוזכר גם בחדשות נתניה שהמחיר של כלי שיט כמו מפרשית או סירת קטמרן יכול להגיע גם למאות אלפי שקלים, ויש גם דגמים בעלות של כמה אלפי שקלים בודדים. תלוי מאוד איזה דגם אתם בוחרים, לכמה אנשים, באילו מידות ולאיזו מטרת שימוש (תחביב או ספורט תחרותי). כך או אחרת כדאי מאוד לבצע רכישה חכמה, לבדוק את כלל האפשרויות העומדות בפניכם ולא לרכוש את הסירה הראשונה שאתם פוגשים מבלי לבצע בדיקה מעמיקה ויסודית.

 

היתרונות של סירת מפרש

עוד היה בחדשות רעננה שסירת מפרש הנקראת גם מפרשית הוא כלי שיט עם יתרונות רבים. המפרשית נפוצה מאוד בשימוש בישראל בקרב חובבי הספורט הימי כאשר מפרשית לא כוללת מנוע אלא היא נעה על פני המים באמצעות הרוח ודחיפת הגלים. כמובן שהאדם אשר משיט אותה מכוון את תנועתה במרחב הימי, בין אם מדובר על מרחב לצרכי נופש או על מרחב ימי עם מסלול במסגרת של תחרות. השורה התחתונה היא כי מפרשית למעשה מנצלת את אנרגיית הרוח ואת תנועת האוויר על מנת לנוע ולשוט במי הים.

סירת מפרש

וזה היה גם בחדשות רמת גן שסירת מפרש היא לא סירת מנוע, ורבים מתבלבלים בין השניים. מפרשית (סירת מפרש) נעה באמצעות תנועות הרוח והאדם המשיט אותה ומכוון אותה תוך שימוש והבנה של תנועות הרוח והכיוונים השונים. כאשר סירת מפרש נעה רק באמצעות הרוח הרי שאין כאן כל תלות במנוע חיצוני וניתן לנצל את מלוא היכולות של הרוח( צויין ב חדשות חולון).

סירת מנוע

היה גם בחדשות מודיעין שמנגד, כאשר מדובר על סירת מנוע הרי שהיא כוללת מנוע שמניע אותה. אומנם מבחינת מהירות סירת מנוע מנצחת, אך כאשר מדובר על הפלגה לאורך זמן ולמרחקים ארוכים, הרי שסירת מפרש מנצחת היות והיא מושתתת רק על ניצול של אנרגית הרוח. נציין כי סירות מפרש מסוימות בדגמים שונים כוללות מנוע עזר אשר נכנס לפעולה וניתן לבצע בו שימוש כאשר אנרגיית הרוח לא מספקת או שרמתה היא מאוד נמוכה.

עוד היה בחדשות פתח תקווה שמשום שסירת מפרש מבצעת שימוש ללא מנוע רק תוך ניצול אנרגיית הרוח והאדם המשיט אותה, הרי שהדבר מאפשר חווית שייט שקטה ונעימה. סירות עם מנוע מרעישות הרבה יותר והדבר פוגם באיכות השייט ובחוויה של השטים.

נציין עובדה שהועלתה באתר חדשות כפר סבא  שסירה ממונעת לא מבוססת על סירת המפרש הקלאסית. עולם כלי השייט הולך ומשתכלל וקיימים כיום דגמים שונים המשלבים דגם ידני וממונע יחדיו. סירת מפרש קלאסית (מפרשית) איננה כוללת רכיב מנועי באופן עקרוני,  אך שכפי שצוין לעתים ישנו מנוע עזר המיועד לשימוש כאשר רמת אנרגיית הרוח היא חלשה מאוד. כאשר מדובר על ספורט תחרותי כמובן שנעשה שימוש במפרשית ללא מנוע( היה בחדשות רחובות ).