אלופת העולם בשחמט, תושבת באר שבע, מוכנה לאליפות: "המטרה שלי? לשמור על התואר"

בתודש הבא (9 למאי) תיפתח אליפות העולם שחמט לנכים שתתקיים כאן בישראל באשדוד בהובלת האיגוד הישראלי לשחמט, עיריית אשדוד ומשרד התרבות והספורט שם משלימים את ההכנות לקראת האירוע החגיגי בהשתתפות עשרות שחמטאים מהארץ ומכל רחבי העולם והפנינג שחמט לכל המשפחה לתושבי אשדוד והסביבה.

בין הנרשמים לאליפות, מספר שחמטאים מובילים מישראל לרבות מי שמכהנת כיום כאלופת העולם בשחמט נכים לנשים – אלכסנדרה אלכסנדרוב, בת 48 תושבת באר שבע שעלתה ארצה מרוסיה, נשואה ואמא ל- 3 ילדים.

אלכסנדרוב מספרת: "התחלתי לשחק שחמט בגיל 5, בגיל הנוער כשהייתי בת 17 עברתי טראומה קשה כשנפלתי על הגב ובעצם שברתי את עמוד השדרה ומאז אני מרותקת לכיסא הגלגלים עם 100% נכות". למרות האירוע המצער אלכסנדרה לא וויתרה על אהבתה לשחמט: "החלטתי להמשיך לשחק, אני מאוד אוהבת שחמט זה מפתח את החשיבה, מעודד אסטרטגיות, סבלנות, הגינות וכבוד למתחרים". בשנת 1997 זכתה אלכסנדרה לראשונה בתואר אלופת העולם והפכה לאחת משחקניות השחמט הישראליות הבכירות ביותר.

בשנת 2015 סיימה במקום השני בעולם ואילו בשנה שעברה, בשנת 2021 שחזרה את הישג השיא שלה כשסיימה במקום הראשון לנשים באליפות העולם לנכים, "זה הישג מדהים ששימח אותי וריגש אותי מאוד" משחזרת אלכסנדרה, "אני כעת משלימה את ההכנות לקראת אליפות העולם שתתקיים בארץ, הולך להיות מאוד קשה ומאתגר כי נרשמו שחקני שחמט מובילים מכל העולם. מה החלום שלי? לשמור על התואר ולזכות שוב באליפות העולם לנשים" סיפרה. אגב, למרות שאלכסנדרה נולדה ברוסיה היא מלאת כעס על מה שקורה בארץ מולדתה: "מה שקורה והתקיפות אלו באוקראינה זה עצוב מאוד, זה לא הגיוני, אני נגד מלחמות. הלוואי וכל זה יהיה אחרינו כבר".

מקום ראשון בעולם בשח מט לנכים. צילום: SEיח"צ

באליפות ישתתפו למעלה מ 40 שחמטאים מובילים מכל רחבי העולם לרבות: סרביה, קרואטיה, ישראל, אוקראינה, גרמניה, צרפת, רוסיה, אזרביג'ן, סעודיה, ארמניה, ויאטנם, פולין, בלארוס, צ'כיה וכו'.  במקביל לאליפות עצמה בעיריית אשדוד ובאיגוד הישראלי לשחמט מתכננים הפנינג ענק ברחבי העיר אשדוד בהשתתפות מוסדות החינוך בעיר והקהילה המקומית במטרה לחשוף כמה שיותר תושבים לעולם השחמט והייתרון הגדול שהוא מקנה.

האליפות תתקיים כאמור בין התאריכים 8-16.5.2022 באשדוד לאחר פעילות אינטנסיבית של משרד התרבות והספורט, השר חילי טרופר, עיריית אשדוד והאיגוד הישראלי לשחמט. העיר הדרומית תלבש חג ותארח עשרות רבי אמנים ואמנים מהארץ והעולם.

ד"ר צביקה ברקאי יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט אמר: "אליפות העולם לנכים ובעלי מוגבלויות תתקיים אצלנו, בישראל -באשדוד בחודש מאי 2022. זו חגיגה של שחמט, שתאפשר הצצה לעולם השחמט ולמשחק שעם ישראל מתאהב בו בשנים האחרונות. מדינת ישראל הופכת למעצמת שחמט עם אלפי שחקנים פעילים, פעילות בלמעלה מ 1,000 בתי ספר וכעת גם אירוח אליפויות העולם כאן במדינת ישראל. אני מודה למשרד התרבות והספורט בהובלת השר חילי טרופר על הסיוע והשותפות ולעיריית אשדוד על ההירתמות המדהימה".