"שמש לכולם": קק"ל והפורום הישראלי לאנרגיה יקדמו מיזם ראשון מסוגו להקמת גגות סולאריים בבניינים משותפים

בשבועיים האחרונים נחתמו במסגרת המיזם שני חוזים היסטוריים להקמת מערכות סולאריות לראשונה בבניינים משותפים- בבאר שבע ובכרמיאל. המיזם מלווה ועדי בתים ותושבים לכל אורך תהליך הקמת המערכת ונועד להתגבר על כשל השוק הקיים בבתים משותפים

 

מיזם "שמש לכולם" הוא פרויקט ראשון מסוגו, ללא כוונת רווח, שמטרתו לסייע לאזרחים בישראל לעבור לאנרגיה מתחדשת, ולהביא להקמת גגות סולאריים בבניינים משותפים. המיזם הוא פרי שותפות של הקרן הקיימת לישראל, עמותת הפורום הישראלי לאנרגיה, וקרן פילנתרופית גדולה.

 

ביום רביעי 28.9 נחתם במסגרת המיזם חוזה היסטורי להקמת מערכת סולארית ראשונה בבניין משותף בבאר שבע, וביום שלישי 11.10 נחתם חוזה להקמת מערכת סולארית נוספת בבניין משותף בכרמיאל. 

 

בבאר שבע יוקמו בו שלוש מערכות (אחת בכל כניסה) של 15 קילו-ואט כל אחת. מוביל התהליך בבניין היה יו"ר ועד הבית, ד״ר יובל גנות. חברת "הבית הירוק" היא החברה שנבחרה להיות היזמית בפרויקט על ידי ועד הבית. בבניין בכרמיאל תוקם מערכת בהיקף של 22.5 קילו-ואט. מוביל התהליך בבניין היה צביקה רובינצ'יק, אשר ארגן את המהלך במסגרת שיפוץ כולל של הבניין. חברת אי-צור נבחרה ע"י נציגות הדיירים להיות היזמית בפרויקט. בשני הפרויקטים, החברות יבצעו את התקנת המערכות על חשבונן, יתפעלו אותן לאורך חיי הפרויקט (25 שנים), ויחלקו את ההכנסות עם ועד הבית. 

 

מיזם "שמש לכולם" מלווה ועדי בתים ותושבים לכל אורך התהליך הכולל בדיקת היתכנות הקמת מערכת סולארית על הגג, קבלת הסכמה של 66% מהדיירים, קבלת הצעות מחברות סולאריות והתקשרות חוזית עם חברה שתיבחר ע"י הועד. החברות הסולאריות לוקחות על עצמן את היזמות, המימון, והבירוקרטיה הקשורה בהקמת המערכת. המיזם נועד להתגבר על כשל השוק הקיים בבתים משותפים, מכיוון שיש להגיע להסכמה בין הדיירים – עניין שהוא מורכב – וכן קבלת מימון לפרויקט עלולה להיות חסם בפני הקמת מערכות סולאריות.

קרדיט: PEXELS

 

בנוסף לליווי, הבניינים הראשונים אשר יקימו מערכות סולאריות במסגרת המיזם יקבלו מענק בגובה של כ- 15,000 ש"ח, בסיוע עמותת "יוזמת האנרגיה הטובה" אשר מעניקה מענקי קיזוז לפליטות גזי החממה שמערכות אלו חסכו. המיזם יצא לדרך בחודש יוני השנה, וכבר כעת הצליח להביא לתוצאה של שני פרויקטים ראשונים שיצאו לדרך. כעת, במיזם מקווים כי חברת החשמל תזדרז להוציא את האישורים המתאימים ולחבר את המערכות לכשיוקמו.

 

ד"ר דורון מרקל, המדען הראשי של קק"ל: "משבר האקלים אשר האנושות ניצבת בפניו מחייבת אותנו גם בישראל לעבור לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים ולא מזהמים. בישראל הקטנה והצפופה, חובה עלינו לעשות שימוש כפול בקרקע ובין השאר להגיע למקסימום אנרגיה מתחדשת בשטח הבנוי, על מנת לשמור על השטחים הפתוחים ולמנוע צורך בהקמת רשתות חשמל עצומות". 

 

"גגות של בניינים משותפים מהווים 80% משטח הגגות הכולל בישראל (לפי עבודה שערך המשרד להגנת הסביבה ב 2020), ולכן על מנת להגדיל את היקפי ייצור חשמל מאנרגיה סולארית, יש לנצל כל שטח גג אפשרי ובפרט את שטח גגות בנייני המגורים. אני מתרגש מהעובדה שנופצה כאן תקרת הזכוכית, והבניינים המשותפים הראשונים במסגרת הפרויקט של קק"ל עם הפורום הישראלי לאנרגיה, חתמו על הסכמים עם חברות התקנת מערכות סולאריות".

 

ח"כ לשעבר יעל כהן פארן, ממובילי המיזם בעמותת הפורום הישראלי לאנרגיה: "המעבר לאנרגיה סולארית הוא צורך קריטי למדינת ישראל, וגגות בתים משותפים הוא המקור העתידי הגדול ביותר לאנרגיה סולארית בה. יש פה מצב של win-win-win  לתושבים המדינה, לחברות הסולאריות ולסביבה. דיירים בבניינים משותפים יכולים להקים מערכת סולארית ולהרוויח ממנה, בלי לשלם שקל אחד מכיסם. מיזם שמש לכולם של קק"ל והפורום הישראלי לאנרגיה הביא היום לפריצת דרך בתחום חשוב זה".