חקירה במשטרה, שחרור ממעצר והחזרת רכוש תפוס

מה חשוב לדעת על חקירה במשטרה? מתי ישוחרר חשוד ממעצר וכיצד ניתן לקבל חפץ שנתפס ע"י המשטרה?

חקירה במשטרה היא עניין לא פשוט ולא נעים, שיש להתייחס אליו בכובד ראש. כל אחד יכול למצוא עצמו במצב לא שגרתי, במעמד של חשוד בביצוע עבירה פלילית. עבור אדם שמעולם לא היה בסיטואציה כזו, מדובר בחוויה קשה אשר עלולה להותיר חותם בחייו של הנחקר.

גם אם החקירה היא לגבי עניין פעוט יחסית, היא יכולה להסתיים בסגירת התיק ורישום משטרתי – כלומר: יהיו לחקירה השלכות על חיי הנחקר. במקרים אחרים, חקירה משטרתית יכולה להוביל למעצר, להגשת כתב אישום ולהעמדה לדין פלילי.

מעצר של חשוד לפני הגשת כתב אישום

במקרים רבים, מעצר ראשוני של חשוד מתבצע בשטח על-ידי שוטר, או בתחנת המשטרה על-ידי קצין משטרה ממונה, לרוב לאחר חקירת החשוד באזהרה.

חקירה באזהרה היא הליך המתבצע נגד אדם החשוד בביצוע עבירה פלילית. החקירה באזהרה מתבצעת תוך הצגת מלוא החשדות בפני האדם המזומן לחקירה במשטרה.

החקירה הזו היא חקירה לכל דבר ועניין, ולכן חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין פלילי טרם ההתייצבות בתחנת המשטרה, שכן מבחינת המשטרה מדובר באיסוף ראיות לכל דבר ועניין.

על החוקר להציג בפני הנחקר תחילה מהם החשדות המיוחסים לו ולפרט אותם. לאחר שהחוקר הקריא את החשדות בפני החשוד, עליו לשאול אותו אם הבין אותם ולהזהיר אותו שהוא לא חייב לומר דבר. כלומר: יש לחשוד זכות לשמור על זכות השתיקה.

צילום: דוברות המשטרה

בתום החקירה יוחלט אם החשוד ייעצר, ישוחרר בתנאים או ישוחרר לא תנאים. מכיון שמדובר בהחלטה הרת גורל עבור החשוד, יש משמעות עצומה להתנהלותו בחקירה ולגרסה אותה הוא מוסר לחוקרים.

היוועצות בעו"ד פלילי טרם החקירה, תסייע לנחקר לדעת מהן זכויותיו בחקירה, כיצד עליו להתנהל, וכך הוא יוכל להקטין את הסיכוי, שהמשטרה תבקש לעצור אותו.

שחרור ממעצר

אם הקצין הממונה מחליט לעצור את החשוד, חשוב לדעת שהוא יכול להחזיקו בתחנת המשטרה עד הבאתו בפני שופט בית משפט השלום למשך 24 שעות. במקרה חריג, ניתן לעצור את החשוד עד 48 שעות. יש להדגיש כי מדובר במקרה חריג שבו לא ניתן לבצע פעולות חקירה דחופות תוך שחרור ממעצר, אלא רק תוך כדי מעצר החשוד.

סמכותו של שופט בית משפט השלום רחבה יותר, והוא רשאי להורות על מעצר חשוד בשל חשש מסוכנות לציבור או בשל חשש לשיבוש הליכי חקירה למשך עד 15 יום. בתום תקופה זו, השופט רשאי להאריך את מעצרו של החשוד ב-15 ימים נוספים, עד ל-30 ימים סך הכל. מעבר לכך, נדרש אישור של היועץ המשפטי לממשלה.

על-פי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996, גם אם יש חשד סביר שהחשוד עבר עבירה מסוג עוון או פשע וקיימת עילה למעצר – עדיין אין לעצור אותו אם ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרכים אחרות, כלומר: באמצעות קביעת ערובה ותנאי ערובה שפגיעתם בחירות החשוד פחותה.

מה אומר החוק? צילום: freepik

תפקידו של עורך הדין הוא לשכנע את השופט, כי מעצר בפועל אינו נדרש בנסיבות המקרה, וכי ניתן להסתפק במעצר בית או בשחרור בתנאים מגבילים.

עורך הדין יטען לשחרור ממעצר, שכן כל עוד אין הכרח של ממש לבצע מעצר בפועל, יש להסתפק בחלופה קלה יותר אשר פוגעת בחירות החשוד במידה פחותה.

החזרת תפוס

פעמים רבות, כחלק מהחקירה הפלילית, המשטרה תופסת חפצים ששייכים לנחקר. למשטרה יש סמכות חוקית לעשות זאת, מכח סעיף 32 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (נוסח חדש), תשכ"ט-1969, והיא רשאית לפעול כן אם יש לה יסוד סביר להניח, כי מדובר בחפץ ששמש, משמש או ישמש לביצוע עבירה.

נחקרים רבים לא יודעים, כי יש להם הזכות להשיב את החפצים התפוסים. עורך דין פלילי יוכל לפעול בנושא ולטעון בבית המשפט, כי בעצם תפיסת החפץ, יש פגיעה בזכות הקניין של החשוד.

במקרים בהם נתפס הטלפון הנייד של החשוד או מחשבו האישי, ניתן אף לטעון כי ישנה פגיעה בזכותו לפרטיות ולצנעת הפרט.

ניתן להגיש לבית המשפט בקשה להורות על החזרת תפוס. בית המשפט יבדוק אם תפיסת החפץ נעשתה לתכלית ראויה ואם המשך החזקתו במשטרה לא יגרום לפגיעה בחשוד במידה העולה על הנדרש. בית המשפט יבחן האם קיימת חלופה שתשיג את תכלית תפיסת החפץ ותפחית את הפגיעה בחשוד.

חשיבות ההיוועצות בעורך דין פלילי טרם החקירה ובכל ההליכים המפורטים היא עצומה, שכן פעולה לא נכונה ומיותרת, עלולה להשפיע על החקירה, על ההחלטה להשאיר את החשוד במעצר וכן למנוע ממנו לקבל חפץ שנתפס ע"י המשטרה.

לעו"ד פלילי גיא פלנטר יש ניסיון רב בליווי בהליכי חקירה, שחרור ממעצר ובהשבת רכוש תפוס מהמשטרה.