"מפוסט טראומה לא מחלימים, אבל בהחלט אפשר לטפל בה"

מריו קופל מנכ"ל אורון נדל"ן
קבוצת "אחיעד" לפצועי צה"ל הסובלים מ-PTSD קמה אמש (א') בבית הלוחם באר שבע ומצטרפת לקבוצות בירושלים, תל אביב וחיפה שכבר פועלות.

שנת 2020 לא תיזכר כשנה הטובה בהיסטוריה, אבל דבר לפחות אחד טוב קרה בשנה זו- אמש (א') קמה קבוצת "אחיעד" לפצועי צה"ל הסובלים מ-PTSD, אותה מוציא לפועל ארגון נכי צה"ל, בבית הלוחם באר שבע, והיא מצטרפת לקבוצות הקיימות כבר בירושלים, תל אביב וחיפה, בהן מפעיל ארגון נכי צה"ל בתי לוחם.
הקבוצה קמה כדי לחזק את תחושת השייכות והתמיכה ההדדית בין חבריה, וכן להעצים את החברים בקבוצה במסגרת המשפחה והקהילה.
מקימי הקבוצה ומנחיה מדגישים כי זו אינה קבוצת טיפול והיא לא מעמיקה את העיסוק בפוסט טראומה אלא להיפך, היא פועלת על מנת לחזק את החברים להיות אקטיביים ולמצוא פעילויות שיקלו עליהם בהתמודדות עם המחלה.
למעשה, הקבוצה "מפעילה את עצמה" ומקיימת פעילות חברתית שכוללת מפגשים חברתיים, טיולים, ימי גיבוש, סדנאות, הרצאות ועוד. אמנם יש בה מנחים שהם פצועי PTSD מהשירות הצבאי והנחיה מקצועית של פסיכותרפיסט ועובדת סוציאלית, אך את כל התכנים קובעים החברים עצמם.
כך יוצא, שהתכנית אינה מובנת מראש ומתיימרת לספק פתרונות שאינם ישימים לעיתים לחברים בה, אלא ורסטילית ונקבעת על ידי החברים תוך כדי תנועה ובכך מבטיחה התאמה מרבית לכלל החברים.
לערב הקמת הקבוצה הגיעו כ-30 פצועי PTSD, אשר קיבלו סקירה ממייסד פרויקט "אחיעד" אורי אהרנפלד אודות הפרויקט, הסבר מהי הקבוצה מהמנחה איילה שילוני שמלווה את המנחים בכל הקבוצות ארץ, ברכות מפי מזכיר מחוז הדרום בארגון נכי צה"ל, יו"ר בית הלוחם ומנהל בית הלוחם, וקיימו סבב היכרות של כלל המשתתפים.
אורי אהרנפלד מייסד פרויקט אחיעד, פדוי שבי ממלחמת יום הכיפורים, סיפר כי "מפוסט טראומה לא מחלימים, אבל בהחלט אפשר לטפל בה, וזו בדיוק המטרה שלשמה הקבוצות האלו קמות. הן מאפשרות לכל אחד מהחברים להיות דומיננטי בדרכו ולקבוע מה נכון לו באופן אישי בהתמודדות, לצד קבלת החלטות קבוצתית שמסייעת לו להיות חלק ממשהו גדול יותר וקבוצתי, דבר שלעיתים בעקבות הפוסט טראומה קצת נפגע.
מודל הקבוצה ייחודי ופועל כבר למעלה מ-3 שנים בירושלים, בשנה האחרונה גם בתל אביב, ובחיפה וכעת גם בבאר שבע. ארגון נכי צה"ל מאפשר לפצועי הפוסט טראומה לקבל טיפול מותאם שמיטיב עמם ולא מדרדר אותם, ע"י מעטפת כוללת שחלק ממנה היא קבוצת אחיעד".
בקבוצות חברים פצועי פוסט טראומה מכלל מלחמות ישראל, ביניהן מלחמת יום כיפור, שלום הגליל, תקופת האינתיפאדות, לבנון השניה ועד צוק איתן.
כמו כן, במקביל לקבוצת אחיעד פועלת גם קבוצת "ליאת", לתמיכה וחיזוק בנות זוג ונשות פצועי ה-PTSD, שמסייעת להן להתמודד עם הפציעה הקשה במעגל החברתי והמשפחתי.